1. Przygotować podłoże - dokładnie umyć i odtłuścić (zalecane preparaty na bazie alkoholu - nie benzyny).

2. Folie ochronną odkleić od podkładu, zrosić folię wodą destylowaną (z szamponem - dokładniejszy opis roztworu znajduje się poniżej) od strony pokrytej klejem - klej na całej powierzchni (jeszcze nie przytwierdzonej), podczas procesu aplikacji, musi pozostawać mokry.

3. Przyłożyć do podłoża i odpowiednio ustawić.

4. Wypchnąć wodę spod folii zaczynając od środka ku krawędzi.

Dobre rady, które ułatwią poprawne naklejanie

• stosuj wodę destylowaną do tworzenia roztworów, 

• do wody dodaj minimalną ilość szamponu (ok. 3 krople/l; najbardziej zalecany szampon: Johnson's Baby), dzięki czemu manewrowanie folią na powierzchni lakieru oraz wypychanie wody spod folii będzie łatwiejsze, 

• przed odklejeniem folii od podkładu zmocz wszystko co podczas naklejania będzie miało styczność z folią czyli: dłonie (zapobiegnie to pozostawieniu odcisków palców na kleju) i lakier,

• po ustawieniu folii w odpowiednim miejscu spryskaj ją wodą od zewnętrznej strony co zminimalizuje ryzyko porysowania jej podczas wypychania spod niej wody.

• podczas usuwania wody spod folii uważaj aby nie przegapić żadnego miejsca, rób to stopniowo tak aby nigdzie nie zamknąć ujścia wodzie. Najlepiej czynność tą powtórzyć po zakończeniu aplikacji (wcześniej ponownie należy ją zmoczyć od zewnętrznej strony - aby uniknąć porysowania).

Gdy podczas naklejania utworzą się bąble

• jeśli to jeszcze możliwe (klej nie złapał z maksymalną siłą - pod folią znajduje się woda, a folia podczas próby jej odklejenia odchodzi bez większego oporu) podnieś/odklej folię za krawędź znajdującą się najbliżej bąbla; spryskaj ponownie podniesiony fragment folii oraz lakier, a następnie układaj folię na powierzchni jednocześnie wypychając spod niej wodę,

• spróbuj je wypchnąć poza krawędź jednak nie używaj do tego nadmiernej siły żeby nie zniekształcić folii,

• jeśli utworzą się małe bąbelki, których nie da się wypchnąć poza krawędź można je zostawić i z czasem znajdująca się pod folią woda wyparuje (w zależności od wielkości ok. 2-3 dni, jeśli nie patrz pkt. kolejny),

• gdy utworzą się duże bąble folię należy nakłuć igłą i delikatnie wypchnąć spod niej wodę poprzez utworzoną dziurkę.

W przypadku większych nierówności podłoża

Folię należy podgrzać opalarką lub suszarką, a następnie dopasować do kształtów podłoża.

Folie z ochroną rantu

Jeśli folia jest zaprojektowana tak aby chronić również rant np. błotnika, to aplikację należy wykonać  w następującej kolejności:

1. Umieścić i wypozycjonować folię na zewnętrznej części (np. błotnika) oraz wypchnąć spod niej ostatecznie wodę.

2. Okleić rant - delikatne podgrzanie folii suszarką lub opalarką znacznie ułatwia ten proces.

Naklejanie folii ochronnej na tylny zderzak

1. Sposób naklejania folii na poziomej części tylnego zderzaka:

  1. odpowiednio ustawić;
  2. przytwierdzić folię w jej środkowej części;
  3. dopasowywać stopniowo do łuku zderzaka (od strony bagażnika) i jednocześnie wypychać wodę spod folii, najpierw z jednej, a potem z drugiej strony.

Uwaga! W niektórych przypadkach, przed rozpoczęciem naklejania, można odnieść wrażenie, że łuk folii nie pasuje idealnie do łuku zderzaka. Wykrojniki są zaprojektowane w taki sposób, aby poprzez odpowiedni sposób aplikacji folii, który został opisany powyżej, idealnie pasowały do kształtów zderzaka. 

2. W przypadku gdy folia wydaje się zbyt szeroka, oznacza to, że jest zaprojektowana aby ochraniać także rant zderzaka. Po aplikacji poziomej części zderzaka można przejść do przyklejania folii na rancie i poniżej: ściągnąć folię delikatnie w dół, a następnie zaczynając od środka wypychać wodę spod folii ruchami od góry (zaczynając jeszcze na poziomej części zderzaka), aż do dolnej krawędzi folii. 

Poliuretanowe folie 3M - duże i obłe elementy

Folia jest bardzo elastyczna, dopasowuje się do kształtów karoserii nawet bez podgrzewania. Jednak w przypadku trudnych powierzchni (bardzo obłych lub np. przegięciami o ostrym kącie) albo w sytuacji kiedy zależy nam na tym aby klej szybciej wiązał, zalecane jest delikatne podgrzanie folii - najlepiej suszarką do włosów. Powoduje to szybsze odparowanie wody, a także sprawia, że folia jest jeszcze bardziej podatna na formowanie.

Gotowy wykrojnik czasem może sprawiać wrażenie zbyt małego - oznacza to, że w tym miejscu folię należy naciągnąć (ze względu na obłości, folii musi być tyle aby po naklejeniu nigdzie nie pozostawał jej nadmiar). 

 

Naklejanie folii ochronnej na cały przedni zderzak

Całą procedurę należy rozpocząć od miejsc charakterystycznych takich jak np. czujniki parkowania, na które zostały wycięte otwory w folii, znajdujące się w okolicach środka zderzaka. W przypadku braku specjalnych otworów rozpoczynamy naklejanie od środka zderzaka i następnie układamy folię w kierunku bocznych części zderzaka.

 

Uwaga!

Nie wolno dopuszczać do sytuacji, aby folia, która nie jest ostatecznie przyklejona - wyschła po stronie kleju, należy co jakiś czas ponownie spryskiwać ją roztworem wody z szamponem.

Należy uważać aby nie naciągać bez potrzeby folii (zwłaszcza w węższych miejscach) ponieważ w dalszym etapie instalacji może okazać się, że w innych miejscach pozostanie jej nadmiar.

Kiedy odkleić folię ochronną

Folie należy odkleić w przypadku uszkodzenia mechanicznego lub kiedy pojawią się na niej niedające się usunąć defekty (plamy, żółty nalot).

W zależności od folii okres użytkowania to 4-7 lat (przy odpowiedniej aplikacji oraz pielęgnacji - mycie raz w tygodniu i co jakiś czas woskowanie).

Więcej: https://chronlakier.pl/content/8-folie-ochronne-zabezpieczajace-do-samochodow

 

Jak odklejać folię ochronną

Folię należy podnieść za jeden z rogów, a następnie ciągnąć pod kątem ok. 30st. w kierunku od którego zaczęto odklejanie. Podgrzewanie folii suszarką podczas odklejania zmniejszy adhezję kleju, co ułatwi odklejanie.